Stavíme hudební studio

na koleně, v garáži aneb za relativně málo peněz relativně hodně muziky

Aby bylo jasno hned na začátku.
V garáži neznamená místo, kde se bude nacházet studio, ale tam, kde vyrábím co se dá.
Ale o tom později ... Jo a abych nezapomněl. V tomto článku se dozvíte, za kolik takové studio lze vyrobit a vybavit a to do koruny přesně. (pokud ovšem nějaká trouba mezi tím nezavede euro. V tom případě to vynásobte dvěma).

Rejstřík aneb klikací seznam

Rozhodnutí

Tento článek vnikl pro ty, kteří nejsou svobodní, mají děti, mnohdy hodně dětí a o peníze či prostor se dělí s mnoha subjekty ve společné domácnosti.
Pro ty, co mají své koníčky potlačeny citově-psychologickým vydíráním a jejichž čas si nárokuje jiná osoba, vesměs opačného pohlaví, kterou jsme si při vší úctě domů dovedli sami.
A zařadili-li jsme se do této skupiny, ať je vám tento článek oporou či psychologickým sezením a odpočinkem. Nebo. Nedej Bože návodem.
Nepatříte-li do skupiny postižených, přeskočte tuto kapitolu a vrhněte se až na odstavec Máme prostor.

Pro ty, co jsou svobodní, bezdětní, obývající svůj prostor, který neobsadil nikdo jiný nemá smysl psát naprosto nic. Tito jedinci se mohou soustředit čistě na materiální stránku tohoto článku.

Žijete ve společné domácnosti s osobou nazývající se žena, manželka, běhají kolem vás děti, milujete a skládáte (rádi by jste skládali) hudbu a posloucháte běžně některé z následujících vět?

„Musíš u toho pořád sedět?“
„Nemůžeš si sundat ty sluchátka? Neslyšíš že brečí?“ (Máte-li děti)
„K čemu ti to je (bude)?!“
„Vydělává ti to peníze? Tak proč to děláš?!“ (Peníze vyděláváte v práci)
„Zeslab si to!“ (Hraje to potichu)
„Sedíš u toho každý den a já si chci povídat zrovna teď !! „ (u toho sleduje seriál ...)
„Co sis to zase koupil, když na to stejně nemáš čas!“ (Přinesl jste si pln štěstí další hardware)
„Nemůžeš si TO koupit menší?“ (Už to malé je.)
„Ukliď si ty krámy, pořád se na ně práší.“ (znamená: odnes to z domu někam daleko. Navždy.)
„Teď si to dej do skříně a klidně si to vytáhni když budeš potřebovat.“ (= daleko pryč z domu)
„Tohle je obývák a NE pracovna! (slovo studio z principu nikdy nahlas neřekne).

„To by mě zajímalo, kam to chceš dát když na to nikde nemáš místo! Doma to určitě NEBUDE!!“ No. A tady to všechno vlastně začíná. Těm bystřejším z vás okamžitě blikne, že doma to opravdu nebude a být nemůže. Na jednu stranu plníte přání spolužijící osoby ovládající jakýkoliv centimetr čtvereční vašeho společného místa a rádo by ovládajíc i každou minutu vašeho života ... takže co teď?

Teď je na řadě realitní trh a hledání vhodných prostor. Nejlépe nebytových, protože jeden bytový již máte a nedopadlo to slavně.
Podnikáte-li, je to ještě o to lepší, že se díváte zároveň i po kanceláři, kde budete mít relativní klid na práci.

Mimochodem seznam vět platí i pro případ, že doma musíte pracovat a mít na svoji práci klid.
Kdo nemá klid dělá chyby, kdo dělá chyby má problémy a těch máte již teď dost.
Problémy nechcete.

Hledáme prostor

Co vlastně pro svůj pracovní a hudební život potřebujete?

Pár metrů čtverečních a kávovar. Stůl. Skříňku. A ... klid!

Vysvětlovat v okupované domácnosti, že potřebujete klid je spouštěč a generátor mnoha dalších vět, o kterých se raději rozepisovat nebudu. Přidal bych je do seznamu, ale tolik stránek ve Wordu napsal nelze.

Realitní trh nebytových prostor je docela bohatý. Prostůrek o velikosti cca 20m2 lze sehnat podle lokality za pár tisíc korun měsíčně. Pokud se vám to zdá moc a jste kuřák či alkoholik nebo berete některou z legálně či nelegálně prodávaných drog, doporučuji snížit dávku a za finanční rozdíl raději zaplatit pracovnu.

Daleko horší to mají ti, co žádnou z výše zmíněných drog neberou, protože nemají kde ušetřit. Ovšem v tomto politovánihodném případě to lze brát jako investici do svého duševního zdraví místo návštěv psychologa a vysvětlování, že se opravdu rozvést nechcete, ačkoliv ...

Tak či tak, za týden máte prostor, podepsanou smlouvu, někde i vymalováno a koberec, a ti šťastnější místnost bez sousedů. Většina nebytových prostor je ovšem okupována ze všech stran někým. Účetními (poznáte podle bledé barvy kůže, bývají plaché), neziskovkama a obecně prospěšnými spolky (ty jsou úplně nejlepší, protože na tyto kanceláře se berou jen dotace a nikdy tam nikoho neuvidíte) a pak nějaké ty masáže, kurzy ... lidé naprosto ve stejné situaci jako vy.

Máme prostor

V takovém stavu berete skoro cokoliv. Jako ukázkový se jeví dostupný prostor o velikosti 2.60 x 7.00 metrů. To se dá. Šířka sice nic moc, ale jste v časové tísni, psychickém stresu a na blbosti není čas.
Musíte jednat rychle.

Z jedné strany účetní, z druhé neziskovka. Super. Tady bude klid navždy. Účetní má možnost si kdykoliv najít jiný prostor, když se jí to nebude líbit, protože možná potřebuje opravdu i pracovat. Ovšem, jsme slušně vychovaní, měli bychom prostor upravit tak, abychom neobtěžovali to naprosté minimum pracující inteligence v naší republice.
Zde ale již končí veškerá sranda, protože i my to myslíme vážně a do prostoru potřebujeme dostat nábytek, který zatím nemáme, techniku, kterou máme někde po skříních, protože jsme nedostali povolení ji tento týden vytáhnout kvůli prachu (dětem, úkolům, času) na stůl.

Vzhledem ke svým schopnostem jsem udělal rozhodnutí a to, že si nábytek a všechny akustické prvky vyrobím přesně na míru podle sebe. Možná to vypadá jako šílenost a pokud nemáte základy manuální zručnosti, tak to zavání možností zranění či v lepším případě úmrtí, ale čert to vem!
Sedněte si, připravte se, protože jízda začíná!

Jak na návrh? Blender.

Nástrojů, v kterých lze udělat vizualizaci výsledného prostoru je dost. Já zvolil Blender což je 3D Studio, něvadž se v něm již pár let tak trochu pohybuju. Sice se ho z každou další velkou verzí učím takřka celý znova, ale jde to. Jeho výhodou je výsledný fotorealistický render.
Ovšem k tomu, aby jste si udělali nějakou představu stačí jakýkoliv program, kde lze nakreslit kvádr o požadovaných rozměrech, aby jste si dokázali rozvrhnout nábytek a doplňky.

Takže. Základ místnosti máme 2.60 x 7.00 mětrů a samozřejmě nikam nespěcháme, protože čekáme 30 dní na vyklizení a přípravu prostor, takže máme čas na tvorbu návrhu včetně přípravy materiálů.

Nábytek

... si vyrobíme sami!

Všechen nábytek si postavím sám přesně na míru pro mé potřeby tak, abych nemusel řešit do budoucna jakékoliv kompromisy. On totiž takový studiový stůl není zrovna levná záležitost a přeci jen. Jsem-li bohatý, tak mám doma dostatek prostor se uklidit (případně ženu) kamkoliv. Nejsem-li finančně nezávislý a přitom trochu šikovný, proč si vlastně vše ve studiu neudělat sám.

Až to celé skončí, kancelář nazývající se studio by měla vypadat asi takto. Veškerý nábytek vyrobím z MDF desky o síle 28mm. Vše bude sice těžké, ale pevné. Nic nechci lepit, jen šroubovat pro případ stěhování se jinam. Materiál je přírodní, některé plochy budu lakovat syntetikou ve třech vrstvách. Hrany jsem si nechal nalepit při dodání.

Ve studiu chci mít stůl o délce 2.10 metrů s plným výsuvem hlubokým 55cm po celé délce stolu, prostor na příslušenství s barem pro reproduktory a dva monitory o velikosti 27 palců.

Pak skříň pro kávovar se stolkem a čtyřmi policemi, regály na své oblíbené osmibitové počítače a všechny rámy pro akustické panely. Bass Trapy budu dělat z OSB desky tl.12mm abych je vůbec uzvedl, protože je na nich docela dost dřeva.

Výhoda dnes je, že existují stolařské firmy, které vám nejen materiál dodají za slušné ceny, ale také vám je naformátují (čti: nařežou) a to přesně podle vašich představ. Vše musí být sice pravoúhlé, ale to je to, co vás stojí vlastně nejméně. Jako bonus umí desky i olepit hranami.

A zde začínáme s čísly a matematikou, která pro nás bude ve výsledku hodně důležitá, protože to všechno nakonec někdo musí zaplatit.

Takže pro začátek. Na veškerý nábytek jsem potřeboval 5 kusů velkoformátových MDF desek o rozměrech 2800x2070mm tloušťky 28mm.
Cena 2820 Kč s DPH za desku včetně olepení hran, což dělá 486 Kč za m2 s DPH. Celkem 14.100 korun s DPH za veškerý dřevěný MDF materiál.
Dále se dozvíte co vše z těchto pěti kusů desek vzniklo.

Stůl

Stůl se skládá z následujících desek:
2070x80mm (vrchní deska), 2007x370mm (bar pultík), 360x150mm (4 nožky bar pultíku), 1843x550mm (deska výsuvu), 1870x150mm (zpevňovací lub pod desku stolu) a 770x700mm (2 nohy stolu).

Plocha dřeva stolu 4,23m2 x 486 Kč = 2056 Kč Desky stolu budou tmavě šedé, nejbližší RAL 7016, nohy bílé. Natřu to 3x syntetikou a uvidíme. Kdybych kupoval lamino, jsem na trojnásobku ceny a asi bych to ani neocenil.

Stůl po druhé vrstvě barvy. Ještě jedna chybí. Na obrázku stůl s plno-výsuvem o hloubce 55cm. Bar pultík je kompletně ve spojích podlepen izolační páskou kvůli otřesům a až poté sešroubován.

Výška baru je tak akorát aby se pod něj vešel zesilovač AKAI 2450, který bude pohánět repro JBL TLX50 pro poslech. (pozdějí zaměněno)
Pro skládání hudby budou později instalované studiové monitory. Nepleťte si s monitorem zobrazovačem .. o zvolené technice podrobně později.

Skříň se stolkem

Skříň pro kafe a provozní věci je složena ze dvou kusů. Jedna část je stůl, druhá polize a to vše se skládá z následujícího materiálu.
Stolek: 700x450mm (2 nohy), 800x550mm (deska stolu), 744x80mm (zpevňující lub pod desku stolu) a policový regál kde jsou 1400x350mm (boky regálu), 744x350mm (5x police) a 744x80mm (3x zpevňující lub regálu).

Police natřu na šedo, stejně jako stůl a boky stolu a policového regálu na bílo. (později).

Mimochodem, natíráte-li syntetikou v uzavřeném prostoru, může se stát, že vám během dne zaklepe na dveře už tak bledá a nyní ještě bledší paní účetní z vedlejší kanceláře se slovy: „Co to tady proboha děláte, vedle se nedá vůbec dýchat!“.
Moje rada. „Větrejte“. Není lepší způsob seznámení se se sousedy než pod oboustranným vlivem omamných látek.

Musím říct, že hlava se mi motala až do večera a ředidlo S6006 není zrovna můj největší přítel. Mimochodem ředidlo S6006 spadá mezi „narkotika“.

Plocha dřeva stolu a policového regálu 3,10m2 x 486 Kč = 1507 Kč

AKUSTIKA

Akustické panely

No a zde to začíná být trochu zábavnější.
Akustika je věda, s kterou se budete potýkat v každé místnosti jinak. Existují zaručené postupy a základní pravidla, která jasně definují pozici stolu v prostoru, pozice reproduktorů vzhledem k hlavě. Výšky, hloubky, absorpce, difuze ... To je věda, matematika a fyzika v jednom. Prostudoval jsem veškerou dostupnou literaturu v jednom světovém jazyku a v češtině tiež a shlédl asi sto videí o výrobě absorpčních panelů a akustice místnosti.
No. A zjistil jsem následující.

1. Pokud vám pobledlý hoch na videu předvádí výrobu absorpčního akustického panelu a preferuje absorpční speciální desky na úkor minerální vaty a ohání se svými zdravotními problémy s astma, použijte s klidným srdcem vatu.
V životě rukama nepracující astmatik na videu vás přece nedokáže rozhodit.
A protože je pro mě nejdůležitější parametr cena vs výkon, jsem zásadně pro vatu.
Po dlouhém pátrání a telefonátu do Rockwoolu jsem zvolil Rockton Super 1000x610x100mm
Zde je naprosto zásadní hodnota pohlcené energie v poměru k použité tloušťce vaty. Zvýrazněná zvuková pohltivost při tloušťce 100-200mm je 0.95, což je paráda.
A cena za 5 balení? 3858 Kč s DPH, Každý balík obsahuje 6 ks vaty o síle 100mm
. Rám panelu jsem si nechal nařezat z MDFky, stejně jako stůl o tloušťce 28mm a teď na závěr vidím, že to bylo silně předimenzované. Asi bych dnes rám dělal z OSB desky o síle 15mm, kde bych olepil hrany aby se mi nezasekávala látka a docílil bych úspory dosti kilogramů na panel.
Ale co už, vše je nařezáno a směle do toho. Rám se skládá ze sedmi částí.
Z boků: 1053x130mm (2 kusy), 605x130mm (2 kusy) a 603x60mm (3x zpevňující lub na zádech) - viz foto
Vše musíte předvrtat, protože MDF je specifický velmi tvrdý materiál vysoce kvalitní. Pokud nepředvrtáte, stane se vám, že se deska „rozškubne“. Určitě se vám to stane. Předvrtávejte vrtákem o 2 desetiny menším než vrut, kterým budeme desky šroubovat k sobě.

Nic jsem nelepil, rám je pevný a ... těžký. Spotřeba MDF dřeva na jeden rám: 0,48m2 x 486 Kč = 236 Kč

Do připraveného rámu, který mi zabral složit asi 20 minut vložím vatu. Respirátor nepoužívám, protože na něj mám od jedné světové zdravotní aféry alergii a smrti z vyděšení se, narozdíl od astmatika na jůtubu, zásadně nebojím.

A aby se někdy v budoucnosti neuvolňovaly části vaty do prostoru, zadní stranu panelu potáhnu střešní fólií, což je cca 25 Kč / m2 s DPH. Je pevná a dobře se s ní pracuje. Obvod přistřílím koníkovačkou.


Sponkuju sponkovačkou z Lídlu bratru za necelých 800 Kč a zahazuju ji asi za patnáct minut, protože se ten krám pořád zasekává a poté, co mi vyhodil jističe používám na sponkování ruční tesařskou sponkovačku. (kladivo) Sponkovačka z Lídlu sice letí z domu. (Bohužel se mi týden nato vrací jako bumerang ze servisu).

Na potažení přední strany jsem koupil teplákovinu, 95% bavlna, 4% elastan. Krásně se s látkou pracuje, natáhnete, žádné problémy. Prostě paráda. Až na tu, pro mě překvapivě vysokou cenu. Vhodnost látky se zkouší tak, že ji zkusíte profouknout ústy a pokud se vám to v klidu podaří, látka nebude bránit prostupu zvukovým vlnám.

Za látku na 12 kusů panelů jsem vyplázl 3100 Kč. Což na jeden kus vychází 258 Kč.

Šest panelů budu potahovat tmavě šedou látkou a šest panelů slonovinovou barvou.

Musím říct, že jsem čekal delší čas na výrobu jednoho panelu, ale nakonec jsem byl schopen udělat jeden kompletní panel za 40 minut.
Není to skvělé?! Je to skvělé.

A celkové náklady na jeden absorpční panel?

Dřevo: 236 Kč
Vata: 128 Kč
Látka: 258 Kč
Spojovací materiál: 20Kč

Pokud si budete chtít panel podobných parametrů koupit v obchodě, připravte se na cenu od 3000 do 5000 Kč za kus.

Materiál na jeden panel za 650 Kč ! Výrobní čas: 45 minut

Vyrábíme Bass TRAPy

Panely nakonec pověsím na zeď a ty se budou starat o pohlcení středního frekvenčního pásma.
Co umí nadělat v jakémkoliv prostoru paseku jsou basy. Basová délka amplitudy je okolo třech metrů délky !! Což znamená, že má docela velkou schopnost se odrážet od stěn a při vracení vytvářet nepříjemný efekt. (mimochodem stoupněte si před kontrabas metr a pak sedm a pochopíte)

A protože odraz nízkých frekvencí probíhá hlavně v rozích pokoje, do rohů se instalují basové pasti.
Ty se vyznačují tím, že díky své dlouhé vlně musí nejlépe projít velkou masou pohlcujícího materiálu. Proto zapomeňte na deset centimetrů. Čím víc, tím lépe. Také volba tvaru bass trapu je na vás. Někdo dává přednost trojúhelníkové výplni rohu, někdo čtvercové základně. (2x větší množství absorpčního materiálu). Já vsadil na trojúhelník se zalomenými hranami. Místo MDF desky jsem díky hmotnost vsadil na OSB desku tloušťky 12mm. Nakoupil jsem ji v akci v UNI HOBBY a materiál na osm kusů basových lapačů , každý o výšce 125cm a stranách trojúhelníku 41x41cm vyšel na závratných 1716 Kč včetně nařezání! Je to nářez.

Jediné, co jsem musel upravit „maflem“ byly „čela“ krabic, která jsem seřízl do takového jakéhosi pětiúhelníku. (vidíte například na spodní straně bedny na fotografii.)

Krabice jsem skládal v nelidských podmínkách garáže plném haraburdí o velikosti prostoru pro práci 1.5 x 1.5 metru a i přesto jsem měl čtyři krabice hotové včetně olepení hran za 2.5 hodiny.
Další čtyři budu vyrábět až uvidím jak to vlastně bude vypadat ve finále.

Hrany jsem olepoval páskou proto, aby se při finálním natahování látky látka nezasekávala o třísky, na které je OSB deska specialista. (krásně se tahají z prstů a dlouho o tom víte)

Izolaci jsem řezal na rozměr 37x37cm a poté ještě řezal úhlopříčně. Poněvadž je to rozměr na prd a nevychází slušně zbytek z desky, některé kusy jsem skládal ze zbytků a pak prokládal s celými trojúhelníky. Na jeden basstrap jsem spotřeboval přesně 2ks desky izolace o rozměrech 1000x610mm! (na obrázku si možná všimnete částí izolace, která je skládána ze zbytků)

Napěchoval jsem třináct kusů izolace o výšce 130cm do 125 centimetrů vysoké bedny a přemýšlel, jak nacpanou vatu přidržet vevnitř, protože měla tendence vyskakovat. Za provozu jsem dostal nápad vložit do bedny kolmé příčky a zapřít nimi vatu na obou stranách.
K tomu jsem potřeboval prkno o šířce 9cm a výšce 125cm.

Vyrazil jsem opět do UniHobby a zde jsem v němém úžasu sledoval ceny hoblovaných prkýnek, která cenou za délku 3 metry přesahovaly cenu snad veškerého řeziva potřebného na jednu bednu.

Chvíli jsem chodil okolo a přemýšlel jak dál, protože 280 Kč za tři metry prkýnka, alias 140 Kč za jednu příčku, na bednu potřebuju dvě, takže znova, 280 korun jsem za dvě prkýnka opravdu, ale opravdu dát nechtěl.

Pila! V blízkosti mého bydliště se nachází pila! Volám. „Máte?“ ... odpověď „Máme“. Ani se neptám na cenu a vyrážím. Krásně řezané prkýnka mi na pile nařezali na požadovaný rozměr výška 124.5cm (abych je do bedny dal s vůlí bez násilí) a nechal jsem si je nařezat bez optání na cenu zrovna všechny. 16 kusů dohromady, protože budu mít celkem 8 bass trapů. (zde jsem zapomněl sdělit, že basové lapače budou dva na sobě až do stropu).

A cena za 16 prkýnek? 250 Korun!! Nekupte to. Nechal jsem paní 300 Kč i papír a vyrazil jsem pokračovat směrem studio.

Možná to jde na fotkách vidět, příčky jsem pod úhlem kratší seřezané strany našrouboval do bedny, krásně nimi přitlačil na obou stranách vatu. Ta se nyní ani nehne a začal jsem být opět čalouníkem.

Bass trap má tu výhodu, že stojí v rohu, tak jej nemusíte čalounit celý, ale stačí zajet trochu na stranu a tam látku přistřelit. Tím i ušetříte materiál, což jsem si ovšem uvědomil až jsem se na to vrhl, takže jsem látky koupil 2x tolik:) ... i čerstvý mistr čalouník se utne.

Přesto, že jsem se cítil na nábytek a i na absorpční panely, z bass trapu jsem měl trochu strach, protože jsem vlastně vůbec netušil, jak to za pochodu provedu a jaký výsledek mě čeká.

A výsledek? Myslím, že to ujde:)

Dva Basstrapy postavené na sobě

A celkové náklady na osm Bass trapů?

OSB deska 12mm - 1716 Kč
Vata 2048 Kč
Látka 2100 Kč
Spojovací materiál 150Kč,
Prkýnka na pile: 250 Kč

Celkem na 8 kusů 6264 Kč, což dělá 784 Kč na jeden kus. Výroba jednoho kusu zabrala 1.5 hodiny

Na trhu se prodávají pěnové Bass trapy s daleko nižší účinností než si dokážete sami postavit.
Za těch pár hodin práce to opravdu stojí.

Tak dvě fotky pro srovnání. Návrh a realita. (Závěsy budou později)

Police a gauš

Ještě bych zapomněl na pár kusů nábytku, co vlastně původně měly být rámy Bass Trapů.
Jelikož, jak jsem psal výše, jsou MDF desky opravdu těžké, i přesto, že jsem měl nařezáno celkem 8 desek o rozměrech 130x35 cm a 8 desek 130x32cm pro basstrapy, rozhodl jsem se během operace kvůli hmotnosti pro OSB desku.

Což ovšem znamenalo, že mi 16 desek o docela velkém formátu přebývá. A protože mi u stolaře zbyl zůstatek z poslední MDF desky o velikosti 280x140cm, rozhodl jsem se, že ze zbytku nechám nařezat nohy pro zbylé desky. Není se z bastrapů staly police. Zužitkoval jsem naprosto každý centimetr z pěti velkoformátových MDF desek a získal nakonec trochu místa pro odkládání čehokoliv. A k čemu? Později … Teda. K tomu abych do nich mohl přesunout svůj malý koníček.

A později LP desky, VHS kazety .. prostě veškerou pořádnou techniku a aparatůru, nad kterou se dnes ohrnuje nos.

Basstrapy co se staly gaušem

Původně jsem měl v návrhu udělat basstrapy z MDFka, ale díky své velké hmotnosti jsem použil OSB desku.
Díky tomu jsem musel z desek, které byly určeny pro basstrapy vymyslet něco jiného. A světe div se, gauš. Napadl mě gauš.

Obdélníkový rám z MDFka, stejně tak dvě desky vedle sebe na sezení a dvě desky svisle pro opření, trochu kování a dvě desky surového prkna z místní pily jako opěrky.
Jelikož mi zbylo trochu látky z panelů, použil jsem ji na potažení spodního stojanu pohovky, stejně tak i na potažení opěrek. A protože opěrky bez polstrování byly trochu tvrdé, v JYSKU jsem zakoupil dvě podložky do sprchy a položil je přes opěrky .. a již to tak tvrdé není. Sada polstrování z Polska z Allegra. Náklad na gauš:

Spotřeba MDF dřeva na jeden rám: 3,78m2 x 486 Kč = 1837 Kč
(deska 135x35cm – 8ks), Polstrování: 1200 Kč, Látka: 300 Kč, Koberečky koupelnové 50x80cm -2 ks: 450 Kč, kování 300 Kč
Dřevo na pile: 100 Kč

Celkem gauš vyšel na: 4187 Kč

Audio a PC Technika

sázka na retro

Základem každého hudebního studia je kromě pořádně odhlučněné a utlumené místnosti aparatůra.

A zde jsem šel tak trochu proti proudu. Hodně proti proudu. Protože se chystám skládat elektronickou hudbu bez akustických nástrojů, mám situaci trochu jednodušší než kdybych potřeboval nahrát orchestr o sto lidech. Nebo čtyřech. To je jedno.

Myslím, že když si tuto kapitolu přečte nějaký audiofil nebo nedej Bože člověk od hudebního řemesla, bude přemýšlet v tom lepším případě o rituální vraždě nebo v tom horším případě o demonstrativní sebevraždě.

PC

Jako jádro celého systému, kde budu tvořit hudbu je počítač, který to všechno táhne. Já jsem nezvolil ani jablko, ani hrušku … ale malý NUC BOX přímo od výrobce GMK TEC (https://www.gmktec.com/) a to model s procesorem RYZEN 5, SSD diskem a 32GB RAM s předinstalovaným Windows 11.

Jako uživatel Windows 7 od roku 2011 jsem si nedělal žádný mentální blok sugescemi o nefunkčnosti systému Windows 11 a zcela jsem se oddal tomuto systému svěřit svá data. A to jsem na Windows7 vydržel bez problémů 13 let! A cena?

Cena počítače: 6.500 Kč včetně DPH i s dopravou …. no, nekupte to.

Externí zvuková karta

Zapojit externí mikrofon se speciálním konektorem, zvukový vstup nebo případně akustický či elektrický nástroj do interní zvukové karty není možné, externí zvukové kartě se nevyhnete.
Z miliónů typů a značek jsem vybral opět M-AUDIO, které mě svým vzhledem a kvalitou přesvědčilo již u kláves. A to model: M-AUDIO AIR 192/8

Cena: 4799 Kč

Zesilovač (zesák)

Protože jsem se, jak jsem již podotkl, se jal nepodat zažitým standardům v audiofilské komunitě, rozhodl jsem se postavit studio na poctivém starém železu. A když říkám železu … myslím železu.

Výběr padl na zasilovač AKAI 2450 z roku … a teď se podržte .. z roku 1978!!!
A co nám o něm říká nějaká tá tabulková specifikace?

Power output: 45 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 10Hz to 60kHz
Total harmonic distortion: 0.1% , Damping factor: 30
Input sensitivity: 3mV (MM), 150mV (DIN), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 75dB (MM), 95dB (line), Channel separation: 55dB (MM)
Output: 150mV (line), 30mV (DIN) , Speaker load impedance: 4Ω to 16Ω
Semiconductors: 27 x transistors, 17 x diodes, 4 x IC , Dimensions: 440 x 144 x 345mm
Weight: 9.9kg!

Dokonalých 10 kilo železa v totálně perfektním stavu, který by mu mohl závidět nejeden nový stroj. Jo a cena na aukru?

Cena včetně poštovného: 4500 Kč. S daní. Samozřejmě.

Reproduktory (reprák)

Další věc, a vlastně jedna ze zásadních jsou reproduktory. Nearfield, Midfield, Aktivní, Pasivní .. kdo se v tom má vyznat a navíc tomu ti audiofilové říkají „monitory“.

Chápete to?

Píšu text, hledím u toho na monitor a z monitoru vedle se má na mě linout zvuk. Všude samý monitor. Já chci pořádné, kvalitní a zvuk nezkreslující bedny. Reprobedny!!

Zde sázím na rok 1980 a na zahraniční burze „https://www.catawiki.com/en“ zabojuju a za cenu 4.000 Kč včetně dopravy z Holandska jsou doma za tři dny po připsání částky na účet repráky BOSE STURIOCRAFT 400ST.

Co vám budu povídat či psát. Po zapojení a lehké kalibraci sluchem jsem dospěl k závěru, že za cenu 4.000 Kč jsem dostal něco, co se jen tak neslyší. A nevidí.

Cena zesilovače: 4000 Kč s dopravou

Kazetový přehrávač (Kazeťák) a rádiový přijímač (?)

Ještě, než jsem se dopracoval k BOSE, jsem sehnal za 2500 Kč HI-FI repro JBL TLX50, které mě při srovnání s BOSE neoslovilo. Středy a výšky byly oproti BOSE utlumené a potlačené.

Po zapojení všech těchto skvostů z osmdesátek jsem dospěl k závěru, že by bylo dobré k zesilovači AKAI dokoupit i bratříčka a sestřičku (čti: kazeťák a rádio) a na CataWiki jsem do pár dnů měl sestavu doma. Kazeťák jsem nejdříve koupil trochu odlišný model a to kratší verzi, ale samozřejmě bylo potřeba sehnat originální kus k sestavě a to přesně model: AKAI GXC-706D a rádio model AM-2450.

A nakonec celá sestava vypadá přesně takto:)

Cena kazeťáku a rádia: 5000 Kč včetně dopravy. (celá sestava AKAI osazená vedle sebe v přesně vyměřených přihrádkách)

Gramofon (Gramec)

A protože jsem byl v ráži a studio bude samozřejmě i pro poslech, neodolal jsem a podíval se na nabídku gramofonů. Prskající LP s skvělým dynamickým rozsahem má kouzlo asi stokrát větší kouzlo než dokonalá empétrojka.

Neodolal jsem plně automatickému gramofonu TECHNICS SL-7 z roku 1981 až 1983.

A tady cena nebyla zrovna z nejnižších, protože ačkoliv je to technický skvost 40 let starý, cena 5000 korun se může zdát vysoká. Ovšem za nástupce této série a nový kousek dáte někde trochu, asi 10x více. Takže retro opět vyhrálo.

(https://www.vinylengine.com/library/technics/sl-7.shtml)

Cena: 5000 Kč

Sluchátka

Skládáte-li hudbu ve dne v noci a nebo na místě, kde z obou stran máte přes den neurotické účetní, nezbývá vám nic jiného než pořídit sluchátka. Mimo jiné i na ně je potřeba zvuk tak nějak ve výsledku naladit, takže pro studio nezbytné zařízení.

Sluchátka jsou další vesmír, kde se můžete utopit ve značkách a modelech a nakonec stejně tak nějak dojdete ke kompromisu, který vám vyhovuje jak zvukem, pocitem tak nakonec i cenou.

Já jsem po shlédnutí asi tisíce recenzí došel ke značce beyerdynamic, a to přímo k modelu beyerdynamic DT-770 Pro 250 Ohm (3777 Kč). Později jsem dokoupil ještě model beyerdynamic DT-990 Pro 80 Ohms (3.999 Kč) Audio techniku nakupuju buď na německém Thomannu nebo na Profi-DJ či kytary.cz

Po poslechu obou sluchátek mohu říct, že DT990 mají takový jasnější zvuk ve středových pásmech, ostatní pásma jsou hodně podobná nebo pocitově stejná. Oboje sluchadla sedí na uších a hlavě naprosto perfektně a i po několika hodinách máte z nočení radost. O kapánek pohodlnější je model DT990.

Cena: 4000 Kč

Mikrofon

U mikrofonů je to jiná liga. Karty jsou takřka rozdány, ceny klidně nekonečné, takže po pročtení asi miliónů recenzí na značku Shure a jeho deriváty jsem se po pár zahraničních fór rozhodl pro značku Sennheiser a to model E945.

Někdo říká Shure, někdo Sennheiser … já si vybral B.

Cena Baťovských: 4499 Kč

Keyboard - klávesy

Základním nástrojem pro skládání hudby pokud to asi myslíte vážně jsou klávesy.

Já vsadil po mnoha recenzích na nástroj značky M-Audio, model M-AUDIO HAMMER 88 PRO a to ve verzi s 88-mi klávesami a klavírní vyváženou klaviaturou.

Ovládací prvky jako jsou pady a různá táhla jsem neřešil, protože skládám převážně v DAW programu (komplexní hudební editor), kde si vše nastavím. Nástroj včetně susstain pedálu pro prodloužení tónu je samozřejmost.

S perfektní a dynamickou klaviaturou je to dostatečně robustní řešení.

DAW Controller

Hlavní DAW editor co používám, Ableton, je postaven na možnosti živého hraní smyček. K přehrávání a tvorbě hudby můžete použít klasickou klávesnici a myš a nebo nástroj k tomu určený a to je PAD plný dynamických tlačítek.

Opět jsem pročetl mnoho recenzí a vybral si pad od společnosti NOVATION a to Launchpad X. Plná velikost, pohodlné ovládání. Na obrázku porovnání velikosti verze Mini a X

NOVATION Launchpad X: 4333 Kč

Software

Ableton Live 11 SUITE - DAW Software

Jako základ celého softwarového řešení je DAW program neboli hudební editor, kterým ovládáte naprosto vše včetně hardware, pluginů, kontrolerů a ostatních serepetiček. Na výběr je několik řešení od zcela profesionálního Cubase, který se s námi táhne již od Atari ST, Abletonu Live, FL studio - dříve Fruity Loops, Pro Tools … a pak dalších několik pár jedinců.

Možná i díky možnosti živého hraní jsem sáhl po Abletonu, který jinak pro mé účely skládání elektronické hudby bez velkého množství akustických nástrojů poskytuje dostatek možností. dvoumonitorové zobrazení v Ableton Suite 11 Suite

Křivka učení u Abletonu je extrémně rychlá a možná mi to přišlo takové lidštější prostředí než například plně profesionální Cubase. Každopádně zde je volba na každém z vám, protože pokud jste nepolíbeni jakýmkoliv programem z minulosti, tak ve výsledku vytvoříte plně profesionální dílo i v Abletonu, Logicu či FL Studiu.
Cena je u všech DAW software v podobných verzích podobná, s vyjímkou FL studia, které je o pár tisíc levnější.

Cena Ableton Live 11 Suite: 13.800 Kč

Fl Studio - DAW Software

A protože budeme prostor půjčovat i mladým a ti nepreferují „korporátní“ řešení, ale spíš něco jako underground, musel jsem do studia pořídit i FL Studio. Tento produkt je velmi oblíbený díky své minulosti, kdy se nazýval Fruity Loops. Na internetech o něm existují mraky tutoriálů.

Později nainstalované VST pluginy budou fungovat i v něm, takže nyní je možnost používat dva dost odlišné software pro tvorbu hudby.

Cena Fl Studia ALl Plugin Edititon: 11500 Kč

VST Pluginy

to bez čeho to nejde

Jasně. Ableton má k dispozici 77 GB vzorků, instrumentů a nástrojů včetně samplů. Ale ..
Prostě to mnohdy není ono a pokud vás úplně nerajcuje vytváření svých vlastních instrumentů takřka od podlahy, šáhnete na jednodušší a mnohdy efektivnejší řešení. A tím jsou VST3 pluginy.
VST Pluginů je na světě neskutečné množství, já shrnu jen ty, které jsou dostupné zdarma a používám je a které jsem koupil a ... používám je taky.

Nebudu zde rozepisovat technické vlastnosti jednotlivých VST pluginů, protože to je kapitola sama o sobě a některé z pluginů jsou vlastně hodně komplexní programy pro zpracování zvuku.

A protože jsme dospělí a vše již řešíme legálně, jdeme nakupovat pluginy.

VST inSIDious

Nejznámější a nejslavnější počítačový čip – syntezátor a to ze slavného počítače Commodore64. Nabízí nejen přesnou emulaci tří kanálového analogového synťáku, ale i parádní banku hotových nástrojů. Absolutně nekomfortní instalace přes Native Reaktor a kdo tohle vymyslel by potřeboval nakopat přesně tam, kam myslím.

Cena $64 dolarů = cca 1500 Kč

VST Sylenth

Synťák, se kterým AVICII uvařil nejeden hit! Skvělý zvuk, perfektní efekty a docela jednoduché rozhraní spolu s obrovským arzenálem hotových instrumentů.

Cena $139 dolarů = cca 3400 Kč

VST Zebra a Zebra HZ

Neznáte? Znáte. Batman, Inception, Lví král … Gladiátor .. Všechny tyhle hudby dělal jeden člověk a přesně tento člověk spolupracoval na tvorbě VST3 plugin Zebra, přesněji řečeno Zebra HZ. Poněvadž píši za sebe, tak s klidným srdcem můžu říct, že editační prasárna, která pravděpodobně díky mé neznalosti opravdových synťáků mi neumožňuje vytvořit zhola nic. Ale presetů je tolik, že to vlastně nevadí včetně těch, které znáte z filmů.

Cena $99 dolarů = cca 2400 Kč

VST Synthesizer V

Hledáte zpěváka nebo zpěvačku? Nehledejte! S pluginem Synhesizer V máte jedinečnou možnost použít AI zpěváka v takové kvalitě a s takovými možnosti, že to co potřebujete vám nikdo v jednu ráno nezazpívá tak, jako tento plugin. K zakoupení jsou jednotlivé hlasy nebo několik hlasů v balíčkách a spolu se základním programem se dostanete postupně až na nepěkných 25.000 Kč! Ovšem !! Kde za tyhle peníze seženete devět hlasů v jakoukoliv ranní nebo noční hodinu?

A jestli si myslíte, že poznáte, že to zpívá nebo nezpívá AI tak se uklidněte. Když jsem tento plugin testoval na lidech, nikdo, opakuji NIKDO to nepoznal.

Cena: 25000 Kč

Velké finále

Fotogalerie

Tak. A je to.
Výsledné fotogalerie studia ukáží asi nejvíce. Akusticky je prostor perfektní, žádný odraz, perfektní kontrola nad zvukem a jeho pozicí. Asi by to šlo ladit ještě dále, ale ve výsledku je to něco, co jsem vlastně asi ani nečekal.

Finanční souhrn

tohle zajímá naprosto všechny

Nábytek - stůl
Dřevo 2056 Kč
Kování 500 Kč
Lak 250 Kč
celkem 2806 Kč
Nábytek - skříň
Dřevo 1560 Kč
Kování 300 Kč
Lak 150 Kč
celkem 2010 Kč
Nábytek - regály
Dřevo 3322 Kč
Lak a spojovací mat. 300 Kč
celkem 3622 Kč
Nábytek - gauš
Dřevo 1837 Kč
Polstrování 1200 Kč
Látka 300 Kč
Kování 300 Kč
Koberečky 450 Kč
Dřevo z pily 100 Kč
celkem 4187 Kč
Akustika - Panely
Dřevo 236 Kč
Vata 128 Kč
Látka 258 Kč
Kování 20 Kč
Tkanina 25 Kč
celkem za 1 ks 667 Kč
celkem za 12 ks 8004 Kč
Akustika - Basstrap
OSB Dřevo 215 Kč
Dřevo z pily 32 Kč
Vata 256 Kč
Látka 262 Kč
Kování 20 Kč
celkem za 1 ks 785 Kč
celkem za 8 ks 6280 Kč
Výbava - ostatní
2x Křesla (polohovací, nezdravotní, částečně ergonomická) 4000 Kč
4x Závěsy 2200 Kč
celkem 6200 Kč

Celkem za oddíl = 33.109 Kč

PC, Audio, Video
PC GMKTEC Ryzen5 6500 Kč
Zesilovač AKAI AT-2450 4500 Kč
Repro BOSE STURIOCRAFT 400ST 4000 Kč
Cassete deck AKAI GXC-706D 2500 Kč
Radio AKAI AM-2450 4000 Kč
Beyerdynamic DT-990 Pro 80 Ohms 4000 Kč
M-AUDIO Hammer 88 pro 13390 Kč
Novation Launchpad X 4333 Kč
Mikrofon Sennheiser E945+stojan 4999 Kč
M-Audio AIR 192/8 Zvuková karta 4799 Kč

Celkem za oddíl = 53.051 Kč

Software
DAW Ableton Live 11 SUITE 13900 Kč
DAW FL STUDIO 11500 Kč
VST inSIDious 1500 Kč
VST Sylenth 3400 Kč
VST Zebra 2400 Kč
VST Synhesizer V 25000 Kč

Celkem za oddíl = 54.700 Kč


Celkový náklad na studio: 140.860 Kč