HRA

Dammen-64
Herní styl Draughts/Checkers
Multiplayer Bez multiplayeru
Rok vydání 9992
Programátor (Unknown)
Grafik (Unknown)

INTRO

Assember 6.díl .. Programujeme assembler na PC

Proč programovat na PC - racionální pohled

Tak a je to tady. Dlouho jsem řešil dilema, zda-li vysvětlovat programování assembleru pouze na Commodore 64 a pro C64.
Dilema jsem vyřešil následovně. Budu nucen další díly vytvářet pro PC, protože se tímto zjednodušší práce všech se zdrojovými kódy, a hlavně práce nyní bude rychlejší a jednodušší. Ale také, dostanete-li se k tvorbě delších produktů by jste časem narazili na určitá omezení C64. (Nedostatek paměti hlavně.).

TASM Assembler 3.1

Není jednoduché vybrat assembler pro PC, který by všichni uznávali jako dokonalý prostředek pro programování. Důvod je jednoduchý. Assemblerů je velké množství. Určité verze assembleru si někteří podnikavci dokonce upravili k obrazu svému, tudíž není jednoduché se kolikrat vyznat v syntaxech.
Proto jsem zvolil TASM Assembler 3.1 , který má velmi podobné syntaxy jako Turboassembler pro C64. Až na pár malých vyjímek jsou syntaxy stejné. Samozřejmě, že další výhodou psaní kódu na PC je takřka neomezená možnost psát komentáře, takže ve chvíli, kdy bude kód pro PC a C64 rozdílný, vše okomentuji.

TASM Assembler si stáhněte zde !

Editace zdrojového kódu

Editace zdrojáku probíhá přímo do textového souboru. Nejlepší je použít textový editor, který umožňuje pokročilé funkce formátování textu, makra, nekonečné undo a v první řadě barevné zvýrazňování textu. Pro tuto práci doporučuji program Textpad, ke kterému je dostupné vylepšení ve formě barevného zvýraznění textu. Kromě toho tento program disponuje neskutečným množstvím, které vám vaši práci neobyčejně zjednodušší.

Ale klidně můžete použít pro editaci jakýkoliv editor jiný .. pro sadomasochisty například Notepad.

Program T e x t p a d 4 si můžete stáhnout zde a rozšíření pro Assembler TASM zde

Vytváření programu pro TASM Assembler

Začátek programu sice začíná standartně jako v TASS (Turboassembleru) , ale nejdříve je potřeba nastavit adresu , která nastavuje vektor pro nahrátí souboru do paměti počítače. Na předchozím obrázku jde tento syntax vidět. Je potřeba nastavit vždy, když vytváříte zdrojový text pro assembler v TA (TASM Assembler).
Když si prohlédnete program výše uvedený, zjistíte, že syntax je opravdu podobný.(Zde stejný.)

Debugování programu

Debugování ... neboli odvšivení kodu a převedení do formátu pro Commodore 64 je provedeno následujícím řádkem:
Tasm.exe -t65 -b vasprogram.asm ...kde -t65 je tabulka kódu procesoru 6502 , -b je vytvoření binárního kódu a vasprogram.asm je váš zdrojový kód.
Nejlépe když vytváříte jeden prográmek je nastavit si celý řádek do souboru.BAT , kterým poté provádíte opakované spouštění a debugování.

A výsledek ?

Výsledný soubor, který vnikne úspěšným přeložením programu je vassoubor.obj . Toto je klasický soubor PRG, který stačí přetáhnout myší na plochu emulátoru a výsledek spustit správným SYSem. Budete-li výsledný program transferovat do C64 přes kabel nebo přes diskdrive .. to nechám na Vás. Emulátor zastoupí práci reální C64 pro naše příklady dokonale.

Příklad

následující text uložte jako test.asm a zpracujte příkazovou řádkou Tasm.exe -t65 -b test.asm


*= $07fe ; vygeneruje
.word $0800 ; start adresu

*=$1000 ; zacatek programu

ldx #0
a01 lda #0
sta $0400,x
sta $d800,x
inc a01+1
inx
bne a01
rts

linka .text "TOTO JE POKUSNY TEXT" ; problem je konverze znaku z ASCII do PET (c64)

.end ; ukazatel na konec programu Table assembleru - doporuceno

Příklad ke stáhnutí zde

Nový příspěvek k článku

podpis :
První znak podpisu musí být vykřičník, jinak se příspěvek neodešle (ochrana proti spamu)

Advert

Hardcode and datamining by PCH of UNREAL, Hardware guru by RAY of UNREAL, Bugs report by SILLICON of UNREAL
UNREAL 2014-2021 Czech republic