HRA

Nightmare Planet
Herní styl Text only
Multiplayer Bez multiplayeru
Rok vydání 1983
Programátor Mike Grace
Grafik Mike Grace

INTRO

Shadow of the Evil - návod

V Marcusově archivu se mezi GEOS dokumenty nacházel nedodělaný návod na dungeon Shadow of the Evil (od KP). Po technické stránce jeden z nejlepších dungeonů na C64, který jsem svého času dost pařil, s autorem návodu si vyměňoval několik poznatků, ale hru jsme nikdy nedohráli. Když jsem potom znovu uviděl všechny ty mapy, neodolal jsem si znovu zahrát. Aniž bych si dopředu dělal nějaké naděje, podařilo se mi jí dojet, a tak jsem se rozhodl z nostalgie dodělat i návod. Na internetu se nikde žádný návod ani walkthrough k této hře nevyskytuje. Také jsem zjistil, že dohrání jsme byli tehdy velmi blízko.

Mapy vč. schématu teleportů v návodu jsou kompletní, do mapy č.7 jsem vnořil Hargonovy komnaty, jak by to tak nějak mohlo být - celé mapy stahuj zde. Hra samotná je ke stažení zde.

Mini mapa

Pro velkou mapu klikni zde.

Celý příběh začíná intrem, kdy se jako hlavní hrdina Troy probudíš v jeskyni, kde ti čaroděj jménem Rome vypráví, jak jeho soupeř, čaroděj Hargon, unesl tvojí přítelkyni Eve a jemu ukradl kouzelný prsten. Pověří tě úkolem vniknout do Hargonova hradu, osvobodit Eve a získat zpět prsten. Důležitá je informace (která nám tehdy v rychle jedoucím textu unikla), že až prsten získáš, máš zapískat na píšťalku a on tě dostane z hradu ven.

Pár obecných rad do začátku:

Pro boj s nepřáteli se mi osvědčilo seslat kouzlo Flame a po něm hned udeřit Fight a celý postup opakovat. Zbraně se bojem opotřebovávají, až se nakonec zlomí, proto je nutné mít vždy nějakou náhradní. Nejlepší je Bastard sword, který mají Harogovi rytíři. Druhá nejlepší je sekyra, kterou mají vousatí strážci z patra č.6 (doporučuji si vzít sebou aspoň tři). Z některých zabitých nepřátel lze získat části zbroje. Nejlepší zbroj je šedá, ale tu je nutné posbírat po částech v celém bludišti.

Načerpávání energie a many je nejsnazší odpočinkem. Ten je možný pouze po ukrytí („hide in“) na místech označených na mapě "Hi". V jiném případě se objeví duch, který má za úkol hlídat stráže, aby neusnuly ve službě, a je nutné s ním svést tuhý boj. Odpočinek je trochu zdlouhavý, ale jinak nemá na průběh hry vliv, nic se nepromešká, ani např. neposilují nepřátelé. Modré lahvičky dodávají energie jen trochu. Zelené lahvičky je vhodné nechat si na boj se speciálními nepřáteli a svitky až na samotný konec.

V bludišti je spoustu dveří (většinou zamčených), ale také průchozích zdí a zdí, které se otevřou nebo překlopí po stisku tlačítka na stropě. Obyčejné klíče od zabitých strážců stačí vždy jeden na celé patro. Doporučuji je neodkládat, stává se, že při přechodu mezi patry se již odemčené dveře opět zamknou. Některé předměty, uvedené na mapě, se objeví až když to konkrétní místo prohledáš („search“).

SOTE-Chodba

Patro č.2

Hra začíná ve výklenku označeném šipkou. Zde je potřeba co nejdříve sebrat brašnu, která se nachází za zamčenými dveřmi, takže předtím musíš zabít nepřítele s klíčem. Do brašny posbírej několik důležitých předmětů: jehlu, diamant, provázek a měšec s penězi. Kousek od diamantu je nepřítel, který má dřevený kolík. Tím se spínají vypínače na stropě (kolík do ruky a "switch"). Jehlu vezmi do levé ruky, provázek do pravé, použij provázek a vznikne z nich kompas (který je ale celkem k ničemu a navíc ho musíš vždy prozkoumat, když chceš znát směr). Pokračuj pro kladivo a cestou seber lahvičky. Kousek od kladiva se nacházejí dveře na obvodové stěně, které mají představovat vchod do hradu, ale nemá smysl k nim chodit, protože se nedají otevřít. V místnosti s mnoha obrazy si vypínačem otevři zkratku a vydej se pro dřevěnou dýku. Pak pomocí dvou přepínačů otevři cestu k upírovi s prstenem. Předtím, než otevřeš jeho rakev, vezmi do pravé ruky kladivo a do levé dýku. Bez boje upíra zabiješ, vezmi jeho prsten (jde dát do výzbroje, nemá asi žádný účinek, ale ušetříš místo v invertory), kladivo a dýku můžeš odložit, nebudou již potřeba. Nakonec se vydej osvobodit vězně. Toho hlídají dva strážní, kteří mají tři speciální klíče. Černým klíčem otevřeš vězení (a můžeš ho odložit), stříbrný a zlatý vezmi sebou. Osvobozený vězeň ti z vděčnosti řekne číslo 25. V tomto patře se nachází na zdi i jakási mapa nebo skupina ukazatelů (aby se znaky ukázaly, je nutné použít zapalovač), ale její smysl jsem nerozluštil (mám podezření, že je to schema teleportů, po zabití Hargona zmizí). Nyní se vydej k bráně č. "I", která vede do patra č. 4

Patro č.4

Běž chodbou podél delší stěny mapy posbírat peníze, lano a další brašnu. Cestou určitě narazíš na nepřítele, který má klíč. V jedné boční chodbě jsou nápisy na zdi, které ti napoví, jakým způsobem osvobodit svojí přítelkyni. Ve stejné chodbě za spínačem je i bastard sword, ale je téměř zničený, tak nemá cenu ho brát. Kousek od místa, kde byla brašna, jsou dveře na stříbrný klíč (po odemčení možno odložit), vedoucí do zatočeného bludiště. Jdi k prvnímu vypínači a otevři s ním zkratku, tu projdi a hned vedle je druhý vypínač, který otevírá dveře pod ním. Přepni ho, dveře projdi a pak i průchozí zeď, seber Magic sword (průměrná, ale nezničitelná zbraň). Vrať se zpět před dveře, přepni vypínač zpět a pokračuj na konec zatočené chodby. Tam je nápis na zdi, který radí, jak porazit upíra, a za dveřmi najdeš druhý diamant a lahvičky.

Potom se vydej do levé poloviny bludiště, v rohu za průchozí zdí jsou dvě lahvičky, vezmi červenou a hned ji vypij, trvale zvýší zdraví a manu (druhá šedá lahvička je jed). Můžeš se vydat i pro červený štít, ale není to nezbytné.

Patro č.1 je plné malých místností, do kterých se dá dostat pouze teleportem, a dva z nich jsou v tomto patře. Teleport č.4 vede do krátké chodby kde je jen strážný a nemá cenu do ní chodit (viz dále). Teleport č.3 vede do větší místnosti plné průchozích zdí a chodeb, které na mapě tvoří nápis SOTE. V písmenu "O" je uprostřed chodba (hlídá ji dost silný strážce) a přepínač, který otevře její konec a kde je šedá helma. Po návratu pokračuj do brány č."II", která vede do patra č.6.

SOTE-Stráž

Patro č.6

Vydej se do chodby za dveřmi zabít rytíře (bude to dost tuhý boj, během kterého se můžeš posilovat ze zelené lahvičky) a vezmi si celou jeho výzbroj, vč. meče a peněz. Potom se vrať, cestou přepni vypínač u dveří, jdi ke starci, dej mu peníze a on tě převede do druhé části bludiště.

Tam se vydej do výklenku, kde tlama na zdi nabízí dva kříže, vyber dřevěný. Potom dojdi pro hák (nedá se tam jít přímo dveřmi, musíš vedle přepnout spínač a obejít to přes přepnutý průchod, kde jsi předtím zabil rytíře), dej si ho do levé ruky, lano do pravé a použij - vznikne lano s hákem, které se později použije na přechod mezi patry. Teď se dojdi podívat na znaky na zdi v dlouhé chodbě podél obvodové stěny (je na nich popsáno, jak bojovat s Hargonem), poblíž nich najdi nepřítele a seber mu klíč. Teď můžeš jít zpět pro psí lebku (stačí vzít jednu), šedé boty, bronzový klíč, třetí brašnu (u které jsou i peníze) a střapec (ten si můžeš dát do výzbroje).

Projdi dlouhou chodbou kolem celé mapy (tam kde jsou znaky na zdi) až do místnosti s vypínačem na stropě. Ten přepni, projdi otevřeným průchodem a za ním ho přepni zpět. Nyní máš cestu volnou k osvobození Eve, ale nejdřív zajdi zabít démona a seber jeho náhrdelník (do výzbroje). Projdi chodbou s dalším přepínačem, za dveřmi uvidíš falešný obraz Eve. Na ten použij psí lebku a dveře vedle odemkni zlatým klíčem (obojí je možné poté zase odložit). Za nimi je magická stěna, na kterou použij prsten (ten od upíra z patra č.2), za dalšími dveřmi je upír, na něj použij dřevěný kříž. Nyní je u zdi už skutečná Eve, na její pouta použij magický meč (jiný by se zlomil). Když jí předtím prozkoumáš, na zdi za ní uvidíš číslo 31 nebo 37.

Vrať se dlouhou chodbou zpět a opět si odskoč teleporty do patra č.1. Za teleportem č.6, přepínačem, trojicí dveří a průchozí zdí najdeš svitek. Za teleportem č.5 najdeš za průchozí zdí po prohledání šedý plášť a brnění.

(Za teleportem č.5 se nachází i vypínač na stropě, který otevře dveře, za kterými jsou další dveře a ty nejdou nijak otevřít, ale evidentně je za nimi malá místnost, na mapě poznačená otazníkem. Mysleli jsme si, že tam musí být něco šíleně důležitýho, a že v tom bude děsnej fígl, třeba že strážný u vypínače, nebo ten za teleportem č.4 se dají nějak přesvědčit, aby dveře otevřeli. Jediné, na co jsem přišel bylo, kde jsou v paměti uloženy tvoje souřadnice v bludišti a jejich přepsáním jsem se do tajné místnosti přenesl. Není tam vůbec nic...)

Nakonec se v patře č.6 vrať ke starci, který nyní bude chtít za převedení dva měšce (kdybys nezabil na začátku rytíře, chtěl by pořád jenom jeden) a jdi zpět bránou č."II" do patra č.4 a zde do brány č. "III", která vede jednosměrně do patra č.5.

SOTE-Eve

Patro č.5

Z brány dojdi k obvodové stěně a vyhledej nepřítele s klíčem. Pak se vydej se do levé části mapy, nejdřív ke znakům na zdi, na kterých je hádanka (myslím, že její výsledek je "12") a dále dozadu pro šedé rukavice. Potom se kousek vrať a zajdi ke křišťálové kouli (cestou je možné sebrat zelenou helmu, ale ty už máš šedou, která je lepší). Můžeš jí prozkoumat, mihne se v ní číslo 52, můžeš si s ní promluvit, ale v každém případě jí musíš zničit, abys oslabil Hargonovu sílu.

Nyní se vydej do pravé části bludiště (mimochodem, na několika místech celého patra můžeš najít mokrou svíčku, ale nevím kde nebo jak ji použít - zapalovač na ní nefunguje). Projdi do míst, kde jsou dvě čtveřice překlápěcích zdí vedle sebe, tam nejdříve přepni vypínač, pak chodbu obejdi k druhému vypínači (za průchozí zdí), tím se dostaneš k dalšímu svitku. Další věci, jako modré rukavice a helmu, není potřeba brát, ale odskoč si zase do patra č.1 přes teleport č.14. Najdeš tam zlatou korunu, kterou je možné dát do výstroje (do teleportu č.13 nemá moc cenu chodit). Vrať se k obvodové stěně a jdi ke dveřím zamčených bronzovým klíčem (pak ho odlož) a za nimi projdi až do brány č."VIII", která vede do patra č.7.

Patro č.7

V tomto patře jsou na několika místech na zemi bonsaje a opět nevím, kde se dají použít. Z brány vylezeš v levém horním rohu mapy a změtí chodeb se musíš dostat do pravé poloviny (v dlouhé chodbě uprostřed je vypínač na stropě, který z normální zdi udělá zeď průchozí). Pak je potřeba zajít ke znakům na zdi obsahujícím další hádanku (myslím, že výsledek je 44) a k teleportu č.8, který tě přenese do další místnosti v patře č.1. V té najdeš další svitek a za dvěma vypínači šedý štít (po prohledání). Za teleportem č.7 není nic.

Na tomto patře jsou i Hargonovy komnaty a dveře, které k nim zdánlivě vedou, ale není možné je otevřít. Proto jdi do brány č."V", kterou projdeš do patra č.3.

Patro č.3

Hlavním úkolem v bludišti uprostřed, plném přepínačů a průchozích zdí, je najít tři speciální klíče a otevřít si s nimi cestu k teleportu č.15 (kromě toho jsou na zemi vázy, které asi opět nemají žádné využití). Z brány jdi nejdřív k průchodu "trojúhelník 1" - skalnatý průlez do hlavní chodby v patře č.1, na který použij lano s hákem. Tam si zajdi prohlédnout znaky na zdi - další hádanka, jejíž výsledek se mi nepodařilo spolehlivě rozluštit. Můžeš ještě dojít pro zelenou lahvičku a pak se vrať stejným průchodem zpátky.

V patře č.3 pokračuj k dlouhé průchozí zdi, za níž je zlatá busta (další předmět, co nejde nikde použít) a k rytíři, který hlídá růžový klíč. Zároveň mu seber bastard sword.

Zajdi si načerpat maximální energii a manu na nějaké místo "Hi" a vydej se do bludiště uprostřed mapy, vedou do něj jen jedny dveře vlevo nahoře. Postupuj opatrně, je tam několik teleportů z místa na místo a při špatném přepnutí zdí se můžeš dostat do slepé uličky. Za dveřmi jdi doprava k prvnímu spínači, ten přepni, projdi a přepni zpět. Hned za ním je další, opět přepni, projdi a přepni zpět a pak projdi krátkou zatočenou chodbou k modrému klíči (za vypínačem). Vrať se ke krátké zatočené chodbě, jsou tam dva vypínače, které otevřou cestu k teleportu č.11. Z něj projdi přes průchozí zdi a vypínač do teleportu č.9 a pak do teleportu č.10. Za ním je už poslední hnědý klíč. Nyní se vrať zpět až na začátek teleportu č.9 a pomocí speciálních klíčů odemkni troje dveře k teleportu č. 15.

Závěrečný souboj

Teleport č.15 tě přenesl do Hargonových komnat v patře č.7. Obejdi chodbu a vstoupíš do magické místnosti, kde se při každém kroku mění stěny. Je možné použít svitek "detect illusion", ale jde to i bez něj - za dveřmi se otoč doprava a udělej tři kroky rovně (kdybys chtěl jít zpátky, tak za dveřmi se otoč doleva a jeden krok dopředu).

Než se pustíš do souboje s posledním rytířem, použij svitek "electric aura". Po jeho porážce použij svitek "regenerate" a místo meče a štítu vezmi do obou rukou červené diamanty. Následuje pán celého bludiště Hargon. Během souboje s ním upíjej zelené lahvičky, je možné i občas kouzlit. Až ho zabiješ, zbude po něm zelený klíč. Doplň si alespoň trochu energii z lahve a vezmi do rukou zpátky meč a štít. V další místnosti je ještě vlkodlak, ale oproti předchozím dvěma nepřátelům není tolik silný. Dveře za ním odemkni zeleným klíčem a dostaneš se k Hargonovu trezoru.

SOTE-Hargon

Při cestách jsi našel tři čísla u postav v bludišti a tři čísla v hádankách. Z nich se pravděpodobně sestaví kód od trezoru, ale nám se to nikdy nepodařilo. Když budeš chvíli zkoušet náhodné špatné kombinace (po neúspěšné zadání se vypustí otravný plyn), občas se stane, že se hra smiluje/zabuguje a pustí tě stejně dál. Místnost s trezorem jsem si nakonec spustil v nástroji C64Debugger a odkrokováním našel místo v paměti, kde se kód porovnává - správné číslo je 257421 (ale ani tak mi není jasné, jak se na něj má přijít). V trezoru vezmi Romeův prsten, můžeš se ještě podívat do další místnosti na balkón, ale na něm se nedá pobýt, automaticky tě vždy hodí zpět. Je čas zapískat na píšťalku, objeví se Rome, poděkuje ti a hra končí.

Když jsme hru kdysi s autorem map hráli, podařilo se nám dostat do trezoru pomocí zkoušení náhodných kombinací. Že se má zapískat na píšťalku jsme v intru přehlédli, tak jsme si mysleli, že špatná kombinace způsobila nějaké (možná záměrné) nekorektní zakončení hry, nebo že jsme někde něco špatně vyřešili. Nyní to na mě působilo, že některé věci jsou záměrně udělané jako slepé uličky, ale zároveň taková spousta nepoužitelných předmětů vyvolává dojem, že možná autoři nedodělali vše, co zamýšleli, ať už z časových důvodů, nebo že se jim scénář rozpadl pod rukama. Zároveň si myslím, že obrovské množství přepínačů na stropě, které jsou vidět, pouze pokud pod nimi člověk stojí a podívá se na strop, byl docela přehmat co se týče obtížnosti a proto je asi toto první návod na dokončení, který byl kdy stvořen.

LHS

Nový příspěvek k článku

podpis :
První znak podpisu musí být vykřičník, jinak se příspěvek neodešle (ochrana proti spamu)

15.05.2020 - vree

Díky za vysvobození z "prokletí", které trvalo čtvrt století. Co já se v těch chodbách nabloudil už od devadesátých let, když jsem tuhle hru na c64 objevil a pak ještě mockrát a mockrát na emulátorech, když jsem si - znuděn už všemi těmi Fallouty, Deus Ex, Might & Magic atd - řekl, že toto zdánlivě nekonečné bludiště přece musím konečně pokořit. Nepokořil sice, ale nevzdal jsem to a bloudil jsem a ztrácel se v Hargonově bludišti - s malými přestávkami - skutečně 25 let. Díky.

22.02.2020 - PCH

Jedna ... a asi jediná hra na Commodore 64 u které jsem proklínal, že neumím dost dobře anglicky :) Jinak úžasný začátek, hudba .. a super grafika ...

Advert

Hardcode and datamining by PCH of UNREAL, Hardware guru by RAY of UNREAL, Bugs report by SILLICON of UNREAL
UNREAL 2014-2021 Czech republic